Jumaat, 9 April 2010

SISTEM KERETAPI .. Dilema KTMB & Cadangan Penyelesaian

SISTEM KERETAPI….
Sambungan dari entri terdahulu……Bahagian 2 dari 3 bahagian.


PEMBELIAN LOKOMOTIF BLUE TIGER MERUPAKAN KESILAPAN TEKNIKAL KTMB - PEMBELIAN LOKOMOTIF CINA DARI DALIAN LOCOMOTIVES WORKS KESILAPAN SIAPA ?

Dalam waktu pembinaan landasan berkembar elektrikal sedang giat dijalankan pihak kerajaan / KTMB telah membuat keputusan yang silap dan membazir wang rakyat dengan membeli 40 unit lokomotif Disel Elektrik.

Adakah perlu dibeli lagi Diesel Electric Locomotives dalam jumlah yang besar sedangkan apa yang perlu dilakukan ialah to phase out lokomotif disel letrik sedia ada ? Yang perlu dibeli sepatutnya ialah ACL atau Lokomotif Elektrik sepenuhnya ! Kalaulah sekiranya kekurangan lokomotif sedia ada amat mendesak , langkah bijak ialah menyewa lokomotif disel elektrik dari India yang terbukti baik itu. Kenapa kerajaan membeli 20 Blue Tiger ( BT ) dan 20 lokomotif dari negara Cina ?

Pembelian lokomotif BT adalah kesilapan teknikal paling besar dan paling tidak professional kerajaan. Saya sebut kerajaan kerana menurut sumber , pihak KTMB tidak pernah meminta kerajaan membeli lokomotif tersebut. Kesalahan pengurusan tertinggi KTMB barangkali ialah tidak membantah pembelian tersebut. Apa nak bantah –sudahpun dibeli oleh Kementerian Pengangkutan Malaysia.

Kenapa pembelian lokomotif BT itu dikatakan kesilapan teknikal terbesar / big technical blunders ? . Dari segi teknikalnya BT yang memilikki long axle base yang panjang dan beratan 120 tan tidak boleh diguna pakai langsung di KTMB tanpa mendatangkan masalah teknikal kepada rel atau landasan.

Rel KTMB sedia ada adalah rel 80 pounds yang boleh menerima beratan maksima lokomotif sebanyak 60-80 tan sahaja. BT boleh digunakan sepenuhnya sekiranya keseluruhan landasan KTMB terdiri dari rel 120 lbs.

Long Wheel Base Locomotives akan membuka gauge landasan terutamanya di bahagian corners.( landasan bengkok ). Itulah sebabnya sejak KTMB menggunapakai BT kes kegelinciran akibat gauge terbuka dan rel retak dan patah telah meningkat secara mendadak.

Jikalah benar dakwaan bahawa pihak KTMB tidak pernah meminta untuk dibelikan BT..siapakah SMART ALEX di pihak kerajaan khususnya di Kementerian Pengangkutan yang membuat keputusan bodoh dan gila ini ? Kesemua BT & Lokomotif Dalian dibeli ketika DS Ling Liong Sik menjadi Menteri Pengangkutan Malaysia. Jika dakwaan ini benar maka terpulanglah kepada kerajaan untuk membuat penyiasatan.

Pembelian 20 unit Lokomotif Dalian ( LD ) dibuat oleh kerajaan secara barter trade. Yang peliknya walaupun Dalian membina lokomotif tersebut mengikut spesifikasi KTMB, kesemua lokomotif itu tidak boleh digunakan langsung sebaik saja dikomissionkan. Dalam perkara ini kita berasa pelik ….. apakah yang dibuat oleh jurutera penyelia KTMB yang dihantar kekilang Dalian untuk buat inspection.

Dengar khabar kerosakan awal itu telahpun dibaikki dan kesemua 20 lokomotif telah boleh digunapakai, tetapi dengarnya KTMB menghadapi masalah dalam mendapatkan alatganti.

KTMB SEKARANG INI KEKURANGAN JURUTERA & TENAGA TEKNIKAL BERPENGALAMAN DAN BERWIBAWA

Semasa PUTRA LRT mula dilancarkan, ramai jurutera sivil & mekanikal meninggalkan KTMB untuk berkhidmat dengan PUTRA kerana tawaran gaji dn kemudahan yang lebih bik. Kebanyakan jurutera ini merupakan jurutera yang berpengalaman. KTMB terpaksa mengambil jurutera baru dan menghantar beberapa juruteknik ( TA ) untuk melanjutkan pelajaran diperingkat BSc ke luarnegara.

Begitu juga halnya KTMB kehilangan kakitangan teknikal diperingkat bawah seperti fitter yang ramai telah bersara. Sepatutnya beberapa fitter yang baik digaji secara kontrak untuk melatih fitter / chargeman yang baru.

SISTEM PENGURUSAN KTMB BERTUKAR – TUKAR MENGIKUT PERTUKARAN ORANG NO 1

Adalah malang bagi KTMB kerana style pengurusan bertukar dan berubah mengikut CEO baru yang menerajui KTMB. Sejak kerajaan mengambil aleh semula KTMB daripada Renong hingga hari ini, sudah ada 3 CEO. Setiap CEO memperkenalkan cara pengurusan sendiri. Akibat tiada kontinuiti ini kecelaruan timbul diperingkat kakitangan bawahan. Dua CEO terdahulu adalah orang dalaman KTMB sendiri. CEO sekarang dibawa masuk dari ERL.

Perubahan stail pengurusan yang mendadak yang dilakukan oleh Renong, ialah perubahan dari decentralization kepada pengurusan cara region / wilayah. Kemudian pengurusan cara wilayah dipinda sekali lagi kepada full centralization dengan pengwujudan unit pengurusan strategik diperingkat ibu pejabat.

Pembasmian pengurusan diperingkat daerah pada pandangan saya, membawa kepada kesan kekurangan kawalselia yang membawa kepada ketidakcekapan dan pembaziran aset. Ini merugikan. Saya rasa KTMB perlu kembali kepada pengwujudan semula pengurusan peringkat daerah seperti sebelumnya. Ini adalah kerana mutu kakitangan kita tidak serupa dengan dinegara lain. Roda KTMB berpusing setiap detik selama 24 jam sehari ,365 hari setahun tanpa berhenti. Penyeliaan kakitangan yang berterusan adalah cara pengurusan yang lebih sesuai.

Sementara itu perlantikan jurutera sebagai pentadbir adalah amat merugikan. Ini adalah pembaziran aset yang jelas. Begitu juga amalan selalu menukarkan pegawai pegawai peringkat tinggi dari jabatan kejabatan yang sangat kerap. Contohnya ada pegawai tinggi KTMB berkelulusan Master Degree sudah tiga kali menjawat jawatan Pengurus Besar Keselamatan dan Pengurus Besar Sumber Manusia sedangkan pegawai itu merupakan pegawai yang banyak pengalaman dalam pengurusan operasi teren.

Bersambung…………
Bahagian 3…..Pilihan KTMB & Pilihan Kerajaan ???
Rencana & pandangan peribadi Omar Abdullah –ex railwayman

Bahagian terakhir…….


PILIHAN KTMB UNTUK SELESAIKAN MASALAH
GET TUNED TO MODERNIZATION

Era Pemodenan sudah bermula di-KTMB dengan pembinaan landasan berkembar seluruh sistem dan peralihan gunatenaga dari Diesel Electric kepada Fully Electrical. Dalam penjanaan tenaga letrik tiada apa yang perlu dirisaukan kerana bekalan tenaga letrik diperolehi dari TNB secara terus. Setakat hari ini pihak KTMB tiada menghadapi masalah besar dalam menyelenggara sistem elektrifikasinya.

Yang menjadi masalah utama ialah penyelengaraan sistem elektrik rolling stocks seperti yang dialami dalam menyelenggara EMU sedia ada. Dengan perolehan EMU & DMU baru sudah pasti KTMB akan menghadapi banyak cabaran.

Tiada jalan lain selain daripada melatih kakitangan sedia ada supaya menjadi professional . Pihak KTMB perlulah memasukkan keperluan ini dalam perjanjian pembelian rolling stocks dan seterusnya memperbaikki sistem latihan berterusan dalaman KTMB sendiri apatah lagi Pusat Latihan Baru telahpun siap di Batu Gajah.

Kakitangan yang dipilih dan dilantik sebagai pensyarah mestilah betul betul mahir dan berpengalamn dalam bidang masing-masing . Tidaklah lagi boleh sistem tangkapmuat diteruskan atau pusat latihan dijadikan cold room kakitangan yang tidak disukai atau yang lemah.

Perlu juga difikirkan membawa pensyarah luar terutama dari manufacturer untuk melatih tenaga pengajar Pusat Latihan KTMB. Latihan untuk menghadapi cabaran baru perlulah dimulakan dari sekarang. Adalah tidak bijak tindakan melatih kakitangan dibuat apabila rolling stocks sampai.

DILEMA KTMB – LANDASAN DAH SIAP
ROLLING STOCKS MASIH BELUM DIBELI.

Dilema utama KTMB sekarang ialah, walaupun landasan baru berkembar keutara telah siap sepenuhnya dan telah dikomisionkan, pihak kerajaan masih lagi belum menyediakan peruntukan untuk membeli rolling stocks yang diperlukan. Kenapa begitu ?

1 Adakah disebabkan oleh kerajaan tidak mempunyai peruntukan memandangkan ekonomi negara masih belumpulih sepenuhnya ? atau

2 Kerajaan mempunyai rancangan tertentu berkaitan KTMB yang tidak memerlukan kerajaan membuat pelaburan. ?
PILIHAN MUNASABAH KERAJAAN BERKAITAN KTMB
UBAH PERANAN KTMB – SAPERTI PLUS

Saya lebih suka memilih yang kedua iaitu kerajaan tidak perlu lagi melabur dengan membeli rolling stocks baru untuk KTMB. Pelaburan dalam pembelian rolling stocks ini adalah tinggi. Serahkan kepada swasta untuk membuat pelaburan ini.

Pada hemat saya ada banyak kebaikan dan faedah jangka panjang sekiranya kerajaan merobah peranan KTMB bersesuaian dengan keadaan semasa.

Kerajaan perlu memikirkan untuk menjadikan KTMB sebagai pembekal dan penjaga prasarana sahaja manakala pelbagai perkhidmatan dibuka kepada pihak swasta . Jika ini dilaksanakan maka perana KTMB adalah serupa dengan peranan pemegang konsessi lebuhraya seperti PLUS dan lain lain.

SWASTAKAN PERKHIDMATAN TEREN PENUMPANG, KOMUTER & TEREN BARANG / FREIGHT

Saya sangat yakin bahawa ramai pelabur dalam dan luarnegara berminat dalam perkara ini saperti syarikat YTL Corporation , Nadicorp Bhd dan tokoh korporat TS Syed Mokhtar Al-Bukhari .

Sebagai contoh perkhidmatan teren antarabandar ( intercity express ) boleh disediakan oleh satu syarikat atau beberapa syarikat ( berdasarkan kajian teliti terlebih dahulu ) . Syarikat penyedia perkhidmatan inilah yang akan membeli set set EMU yang diperlukan. Dengan cara ini wang kerajaan boleh digunakan ke sektor lain.

Bagi perkhidmatan freight secara pukal seperti simen pada waktu ini kebanyakan gerabak BBC ( Bogie Bulk Cement ) disediakan oleh syarikat pengilang simen. Apa yang perlu dibeli lagi ialah DMU untuk menarik gerabak gerabak tersebut. Berdasarkan perkhidmatan KTMB sejak dahulu yang kurang memuaskan hati , saya rasa syarikat simen seperti CIMA, Tasek Cement dan APMC akan bersetuju jika kerajaan meminta mereka menguruskan teren barang mereka sendiri.

Walaubagaimana pun cadangan seperti ini memerlukan kajian terperinci untuk dilaksanakan.

SEKIRANYA PENSWASTAAN BUKAN PILIHAN……..

Sekiranya kerajaan berpendapat penswastaan belum lagi perlu, maka adalah sangat penting kerajaan menyediakan peruntukan kepada KTMB untuk membeli rolling stocks yang diperlukan. Adalah amat rugi menyelenggara landasan tanpa digunakan secara maksima.
DAPATKAN ROLLINGSTOCKS SECARA LEASING.

Menyewa rollingstocks secara pajakan dengan peruntukan khidmat penyelenggaraan dilakukan sendiri oleh pembekal adalah cara yang amat munasabah yang perlu difikirkan.

Pihah KTMB sendiri mempunyai pengalaman yang baik dalam kes menyewa lokomotif dari India.

Berdasarkan sistem yang sama pihak KTMB boleh menyewa EMU, DMU malah koc koc penumpang dari pembekal antarabangsa. Jika kos menjadi faktor utama, maka pembekal dari negara cina merupakan pilihan. KTMB tidaklah perlu menjadikan kes pembelian lokomotif Dalian sebagai kayuukur keupayaan negara cina. Ini adalah kerana keretapi negara cina adalah sistem keretapi terbesar dunia. Sistem keretapi cina merentasi zon zon pelbagai cuaca dan merupakan sistem pengangkutan massa yang populer dan teknologi negara tersebut telah diakui seluruh dunia.

Kaedah sewapajak + penyelenggaraan ini akan melegakan belanjawan negara dan KTMB sendiri. KTMB bolehlah bertumpu kepada memperbaikki perkhidmatan sektor lain khasnya penyelenggaraan landasan dan sistem elektrikal. Barangkali KTMB boleh memperbaikki lagi perniagaan courier dan pengiklanan atau pembangunan lain lain aset.

TINDAKAN SEGERA YANG PERLU DI-AMBIL

1 Keputusan segera berkaitan penswastaan perkhidmatan rel
2 Membeli atau sewa EMU / DMUS
3 Melantik kontraktor baikpuleh kedua
4 Manpower Trainings Modal Insan

TERUSKAN GAGASAN DR M BERKAITAN Pan ASIAN Railways
JADIKAN KTMB SEBAGAI R&D CENTER INDUSTRI KERETAPI NEGARA.

Pada hemat penulis keputusan Pak Lah membatal ( kemudiannya jadi penangguhan yang merugikan ) gagasan Dr Mahathir untuk mengwujudkan Pan Asian Railways – Johor Baru ke Kunming ( Cina ) adalah satu BLUNDER yang merugikan negara. Penulis faham kenapa hal ini menimbulkan kemarahan amat sangat Yang Berbahagia Tun. Penulis yang hanya saorang rakyat biasa pun jadi marah atas kesilapan ini.

Pada penulis cadangan Pan Asian Railways ini ( selepas ini dirujuk sebagai Gagasan Dr M / GDM ) adalah penutup kepada Grand Design Sistem Logistik Malaysia Dr M.


Step one….permodenan Pelabuhan Pasir Gudang disebelah timur,
Step two – penwujudan pelabuhan baru serba moden disebelah barat iaitu Pelabuhan Kontena Tanjung Pelepas,
Step three pembesaran dan permodenan Pelabuhan Kelang melalui projek Westport ,
Step 4 pengwujudan landasan berkembar & elektrikal KTMB,
Step 5 …Jambatan Bengkok,
Step 6 ..Pan Asian Railways.

Saingan Malaysia dalam industri logistik ialah Singapura. Port Singapore Authority menghadapi pelbagai masalah untuk terus berkembang. Jika halangan Tambak Johor dirobohkan , laluan laut Selat Tebrau akan menjadi laluan utama kapal kapal ke-Timur Jauh. Ini akan manjadikan kedua-dua Pelabuhan Tg Pelepas dan Pasir Gudang sebagai pelabuhan persinggahan utama.

Perjalanan darat melalui rel sudah pasti lebeh pendek waktunya berbanding pelayaran kapal. Pasaran negara cina akan menjadi pasaran utama dunia dalam dekad akan datang. Jadi perlulah Pan Asian Railways dilaksanakan segera.

Kenapakah Pak Lah batalkan jambatan bengkok ? Kenapa Pak lah batalkan projek landasan berkembar yang diberikan kepada Syed Mokhtar ?

Adalah tidak masuk akal Pak Lah tidak tahu akan GDM ini sebab ketika itu beliau ialah Timbalan Perdana Menteri ? Macam – macam spekulasi telah timbul antaranya ialah peranan Temasik Holding dan peranan Khairy Jamaludin. Pak Lah yang tahu dan dia sepatutnya berasa bersalah dan malu.

DS Najib mesti teruskan GDM….

GDM perlu diteruskan oleh pentadbiran DS Najib. Setakat hari ini tidak ada yang diketahui umum. Belum ada pengumuman pihak kerajaan.

Industri rel dunia merupakan perniagaan bernilai ribuan billion USD. Di-Malaysia “almost nil “. Malah hampir semua peralatan, kelengkapan dan alatganti KTMB sekarang ini diimpot sepenuhnya. Teknologi kita dalam membuat peralatan keretapi hampir tiada.

Yang demikian sudah sampai waktunya Malaysia mengorak langkah kearah ini. Barangkali inilah yang hendak dilakukan oleh Dr M melaui GDM. Dalam hal ini barangkali KTMD boleh dijadikan asas untuk industri R&D keretapi.

Sekian..untuk renungan.
Salam Takzim dari…Omar Abdullah ..ex railwaymen..once a railwaymen ..always a railwaymen.

1 ulasan:

  1. Terima kasih di atas perkongsian. Saya bersetuju dengan apa yang tuan tuliskan.

    BalasPadam

ulasan adalah sangat dialu-alukan
ulasan adalah atas tanggungjawab anda sendiri