Khamis, 20 Mei 2010

TAMAKI SASAKI DENGAN – PAPER TRADING-nya………….. HEBATNYA OTAK JEPUN & YAHUDI.



Saudara pembaca yang dihormati.

Cerita Tok Ayah akan disambung pada entri akan datang kerana saya mendahulukan cerita pengalaman peribadi saya bekerja dengan saorang Billionair Jepun yang bekerja untuk Pope Paul melalui pertubuhan yang bernama WCM atau World Christian Movement…tiada kaitan dengan dakwah kristian secara langsung tetapi menceritakan bagaimana orang kristian dan yahudi mencipta duit…hingga tidak terkira banyaknya.


MINI THINK TANK UNTUK MENGASAH OTAK

Pada beberapa tahun yang lalu saya dan kawan kawan ada menubuhkan semacam think tank group. Ada lapan orang para sahabat yang terdiri dari pelbagai profession. Setiap orang dikehendakki menyumbang RM 200.00 saorang sebulan.

Kami selalunya berkumpul di sabuah warung kopi Di Taman Tun Dr Ismail , Kuala Lumpur, sebulan sekali. Dalam pertemuan itu kami membincangkan tajuk tajuk atau persoalan tertentu dan sesiapa yang dapat memberi jawapan yang diterima ramai akan mendapat wang terkumpul bulanan tersebut.

BAIKNYA HATI MITSUI BANK OF JAPAN………


Dalam satu perjumpaan kami, salah saorang sahabat yang bekerja sebagai Pegawai Pelaburan KWSP telah mengemukakan satu persoalan untuk difikirkan dan dicari jawapan.

Menurut sahabat itu beliau telah didatangi oleh beberapa pegawai Mitsui Bank dari Jepun yang mencadangkan agar KWSP dan Mitsui Bank bekerjasama untuk membiayai Pembangunan Putrajaya yang baru sahaja diumumkan oleh Perdana Menteri DS Dr Mahathir Mohamad. ( ketika itu )

Jumlah pembiayaan yang dicadangkan ialah sebanyak RM 10 billion dibayar sebanyak RM 2 billion setahun selama 5 tahun. Kadar faedah yang dikenakan HANYA sebanyak 2% setahun dan tempoh bayaran balik ialah selama 30 tahun. Sekuriti pinjaman hanyalah SURAT JAMINAN BANK NEGARA MALAYSIA bernilai RM 16 billion dengan syarat bahawa Surat Jaminan itu tidak boleh dirombak ( irrevocable ) tetapi boleh ditukar milik. ( transferable ) Tiada ikatan lain seperti kontraktor utama hendaklah syarikat Jepun dan sebagainya.

Yang dipersoalkan ialah kenapa Mitsui Bank hanya mengenakan kadar faedah pinjaman 2 % sahaja sedangkan kadar faedah simpanan tetap ketika itu melebihi 5%. Kenapa Mitsui banyak kelihatan sangat baik hati sedangkan tiada ikatan lain seperti mensyaratkan syarikat Jepun hendaklah menjadi kontraktor utama dan sebagainya.

BERTEMU TAMAKI SASAKI The Knight Of Malta & Miss Goh ….

Dalam seminggu selepas perjumpaan yang disebut diatas, semasa saya dan saorang sahabat rapat bernama Roger Reef ( bukan nama sebenar ) sedang minum di Coffee House Regent Hotel , Kuala Lumpur ,datang saorang tua Jepun ke kopi House tersebut dan kami dapati pelayan coffe house berebut –rebut hendak melayan orang tua itu.

Terlintas dikepala saya untuk bertanya kepada orang Jepun itu mengenai persoalan Bank Mitsui ..manalah tahu kalau orang Jepun itu dapat memberi jawapan yang munasabah.
.
Kami kemeja orang tua itu agar sudi minum bersama kami atas belanja kami . kerana ada soalan yang kami nak tanyakan. Sebaliknya orang tua Jepun itu mengajak kami minum bersama dan dia yang belanja. Ternyata agak sukar juga untuk berbicara dengan orang tua Jepun itu kerana bahasa Inggerisnya agak teruk..kira kira broken Englishlah. Orang tua itu memperkenalkan dirinya sebagai Tamaki Sasaki . Dalam kad namanya tertulis The Knight Of Malta.

Ketika kami tanyakan hal faedah yang rendah yang dicadangkan oleh Mitsui Bank itu, Tamaki Sasaki menjawab : We japan people work smart …no work hard..japan brain very good..you come see me ..my apartment ..KL Plaza..tomorrow ..we talk.

Semasa kami minum itu datanglah kemeja kami saorang gadis cina yang muda dan cantik jelita untuk minum bersama Mr Tamaki Sasaki. Tamaki Sasaki memperkenalkan gadis itu : this miss goh my girlfriend…young ..young 21 years..I ..oldman 72 years kata Sasaki.

Saya dan Roger Reef terperanjat beruk…cemburu juga dihati bagaimana orang setua Sasaki berumur 72 tahun boleh memikat gadis yang cantik berumur 21 tahun. ?

PENJELASAN TAMAKI SASAKI TENTANG PAPER TRADING….


Keesokan harinya kami menemui Tamaki Sasaki di apartmentnya. Tamaki Sasaki jelas sangat tinggi ilmunya ..dan NETWORKINGnya sangat hebat. Barulah kami ketahui maksud The Knight Of Malta iaitu satu gelaran ( bertaraf Tan Sri atau Lord ) yang diberikan oleh Pope Paul untuk manusia manusia yang berjasa kepada WCM ( World Christian Movement )

Setbacknya Tamaki hanyalah bahasa Inggerisnya yang teruk tetapi senang juga untuk kami fahami. Akhirnya kami faham apa sebenarnya yang dilakukan oleh Mitsui Bank dan juga lain lain Kumpulan Bank terbesar dunia.

Rupa-rupanya mencari duit amatlah mudah bagi orang seperti Tamaki Sasaki dan lain lain orang yang digelar Sasaki sebagai The Emperors. Antara Emperor yang paling Emperor ialah GEORGE SOROS. Dan Sasaki memang mengenali George Soros secara peribadi. Dia juga mengenali Presiden Amerika , Bill Clinton juga secara peribadi.

Dalam pertemuan kali pertama itu Tamaki menawarkan kepada kami berdua untuk bekerja dengannya sebagai Penterjemah dan melakukan kerja tulis menulis dan sebagainya.

Saya dan Roger Reef setelah berbincang menerima tawaran Sasaki itu , kata Roger setidak tidaknya kita dapat belajar tentang apa yang dikatakan oleh Sasaki sebagai PAPER TRADING & ROLL OVER.

Bersambung……bagaimana cara Mitsui Bank cari duit…RM 10 Billion.

Omarabdullah…..cerita ini berdasarkan pengalaman peribadi penulis dengan sedikit olahan untuk dijadikan cerita.

4 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Hi do you still have contact with tamaki sasaki? Im his lost son yoshihiko. I'm here at KL central 0142385306

    BalasPadam
  3. Please contact me on where about of dad Tamaki Sasaki at yoshihiko.kimoto@gmail.com

    BalasPadam
  4. Please contact me on where about of dad Tamaki Sasaki at yoshihiko.kimoto@gmail.com

    BalasPadam

ulasan adalah sangat dialu-alukan
ulasan adalah atas tanggungjawab anda sendiri