Selasa, 11 Mei 2010

PENYAKIT KRONIK ZAMAN MODEN...............

PENYAKIT KRONIK ZAMAN MODEN………………

Pada entri kali ini saya akan membicarakan apa yang disebut sebagai Penyakit Kronik Zaman Moden.

Oleh kerana saya bukan saorang doktor atau saintis perubatan bahasa dan cara yang digunakan pun cara orang biasa..tiada jargon perubatan dan huraian saintifik.

Pertama apa yang dimaksudkan dengan penyakit kronik ?
Kedua apa yang kronik ?
Ketiga siapa yang menggelarkan penyakit2 itu sebagai kronik ?
Keempat kenapa disebut sebagai penyakit zaman moden…dulu tidak adakah penyakit penyakit itu ?

Kronik mengikut kamus ertinya berpanjangan atau sentiasa ada atau berlaku sepanjang waktu. Bila dikaitkan dengan penyakit ianya merujuk kepada penyakit yang sentiasa ada atau berpanjangan.

Maksudnya penyakit penyakit itu tidak boleh disembuhkan atau belum ditemui ubat yang boleh menyembuhkan. Barangkali ianya hanya dapat dikawal. Sehubungan dengan itu , oleh kerana penyakit itu sentiasa ada didalam tubuh pesakit ianya boleh menjadi sebab atau punca kematian.

Yang menggelarkan penyakit penyakit itu sebagai kronik ialah golongan professional perubatan. Yang dirujuk sebagai kronik ialah sifat sifat penyakit itu yang sukar untuk disembuhkan.

Penyakit – penyakit itu dikaitkan dengan zaman moden kerana sebab musabab ianya berlaku yang berkaitan dengan cara kehidupan zaman moden. Di-Malaysia zaman moden dikaitkan dengan zaman yang ada bekalan air paip dan bekalan letrik.

Antara penyakit penyakit yang digolongkan dalam kategori Penyakit Kronik Zaman Moden ialah :-

1 Tekanan Darah Tinggi / High Blood Pressure
2 Stroke / Angin Ahmar
3 Kencing Manis / Diabetes
4 Sakit Jantung
5 Kanser
6 Aids

Punca utamanya ialah cara kehidupan yang kita amalkan. Selalunya ia dikaitkan dengan tekanan hidup atau stress , makanan yang kita makan dan juga pencemaran air serta udara.
Contohnya penyakit darah tinggi, sakit jantung dan stroke disebabkan oleh makanan yang mengandungi kolestrol yang tinggi. Kencing manis disebabkan oleh kandungan gula yang tinggi didalam makanan yang kita ambil.

Manakala kanser pula disebabkan oleh “ disruption of DNA “ atau kecelaruan DNA . Kenapa DNA jadi celaru ? Hingga hari ini saintis perubatan masih lagi belum mendapat jawapan yang pasti.

Mengikut doktor penyakit darah tinggi dan kencing manis tidak dapat disembuhkan. Ianya hanya boleh dikawal dengan mengawal makanan dan mengambil ubat kimia. Pengambilan ubat kimia biasanya mendatang kesan sampingan. Contohnya ubat kencing manis akhirnya akan merosakkan buah pinggang pesakit kencing manis.

Namun sebagai orang Islam wajiblah kita bertauhid bahawa setiap penyakit itu ada ubatnya. Hendaklah kita selalu meminta kepada Allah agar menyembuhkan penyakit kita dan menemukan bahan bahan yang boleh dijadikan ubat. Serulah Nama atau Asma’ Allah Yang Maha Menyembuhkan iaitu YA RASHID.

Maksudnya ialah kita tidaklah boleh bertumpu kepada satu cara pengubatan sahaja seperti mengambil ubat ubat hospital sahaja. Kita perlu juga mencuba apa yang dikatakan Perubatan Alternatif atau cara perubatan Homeopathy.

Bagi mereka yang masih sehat, perlulah kita sentiasa berdoa kepada Allah agar kita dihindari dari penyakit penyakit kronik itu.

Disamping itu perlulah juga kita menjaga makanan dan minuman kita kerana makanan dan minuman yang kita ambil banyak yang tercemar oleh bahan bahan yang mencemarkan menyebabkan darah kita jadi pekat yang menjadi punca kerosakan atau terjejasnya penggantian sel sel pelabagai organ badan.

Saya turunkan dibawah ini mengenai herba herba atau tumbuh2an yang diyakini boleh menyembuh atau mengurangkan sakit darah tinggi dan kencing manis. Cubalah kerana tiada apa apa yang rugi dalam mencoba.

Data data ini saya ambil dari buku buku yang dibaca. Adalah diharapkan butiran butiran ini dapat membantu saudara saudara kita yang kurang bernasib baik diluar sana.

Di-sertakan juga senarai beberapa penyakit dan senarai pokok atau herba yang boleh diguna untuk merawat penyakit penyakit itu. Nama pokok pokok / herba itu mungkin baru pada kita , tetapi kebanyakan pokok pokok herba itu selalu kita temui , kadang kadang kita pijak pijak. Umpamanya Ara Songsang, banyak dikebun sawit dan belakang rumah..kita sebut pokok ini sebagai Rumput Israel.


HERBA UNTUK MERAWAT DARAH TINGGI & KENCING MANIS

Bil Herba Huraian ( Untuk Penyakit Kronik Shj )

1 Bawang Putih Boleh menurunkan tekanan darah dan menahan dari terkena kencing manis
2 Belimbing Tanah Rebus seluruh pokok digunakan minum 3x sehari untuk mengubati kencing manis dan darah tinggi. Buahnya boleh dimakan mentah. Buah dari jenis hitam boleh mengubati penyakit darah tinggi.
3 Pucuk Betik Boleh menurunkan tekanan darah tinggi
4 Cina Maki Daunnya direbus dan airnya diminum untuk mengubati sembelit, darah tinggi dan kencing manis
5 Dukung Anak Pokok jenis hijau menjadi pilihan perubatan. Air rebusan pokok diguna untuk menurunkan tekanan darah. Rebus pokok bersama susu kambing untuk mengubati sakit kuning. Boleh mengubati kencing manis jika diminum secara berterusan selama 2-3 bulan. Penggunaan berlebihan boleh menyebabkan lemah syahwat.
6 Halia Rizom halia dicampur dengan bawang putih dan gingko biloba boleh merawat darah tinggi
7 Hempedu Bumi Air rebusan diminum utk kurangkan tekanan darah tinggi. Untuk pengubatan kencing manis rebus bersama misai kucing
8 KANCING BAJU Untuk kencing manis – rebus akarnya bersama hempedu bumi, putik limau. Untuk darah tinggi semua bahagian pokok diracik,keringkan buat the dan diminum ketika suam.
9 Kantan Air rebusan buahnya boleh diminum untuk mengubati kencing manis & darah tinggi
10 Kemunting Cina Batang, daun dan akarnya digunakan untuk mengubati kencing manis & darah tinggi. Penggunaan secara berlebihan boleh meracun jantung.
11 Mempelas Akarnya direbus dan airnya diminum untuk turunkan tekanan darah tinggi
12 Misai Kucing Rebus pokok ini dengan hempedu bumi – untuk rawat kencing manis. Ambil 2-3 helai daun rendam dalam air panis , bila dah suam minum utk rawat darah tinggi.








HERBA UNTUK LAIN LAIN PENYAKIT

Bil Penyakit Herba

1 Batuk Sirih Melayu – ambil 2 helai daun sirih, sapukan madu lebah asli dan titiskan dengan air limau nipis, kunyak dan telan air serta daunnya. InsyaAllah sembuh

Kunyah akar ara songsang ( rumput israel ) bersama pinang

Makan buah lemba ( lombo ) bersama pinang

Minum perahan jus Sakat Ribu-Ribu


2 Bisa Tulang
Sakit Otot
Reumatism Lumatkan daun ara songsang & paku merak, sapu / gosokkan pada badan
Seluruh pokok ketumpang air direbus dan dimakan serta diminum airnya ( banyak tumbuh dalam pasu bunga )
Abu lalang yang dibakar elok untuk atasi sengal tulang
Selalu makan sayur Selderi
Pupuk bhgn yg sakit dengan daun Terung Meranti
3 Pedih Hati Daun & batang muda Ati-Ati menghilangkan pedih hati & membantu mencernakan makanan
4 Gigitan Lipan etc Pecah & tempelkan bawang putih
Sapukan getah batang pokok lelipan
5 Selesema Rebus akar bunga tahi ayam lalu dijadikan air mandian. Ramas daunnya sapu pada muka.
Minum air rebusan hempedu bumi
6 Demam Kuning Rebus dukung anak bersama susu kambing beri bayi minum
7 Kurap / Panau
Kudis Kikis kulit yang kena penyakit, ramas daun gelenggang besar + minyak tanah + kapur lalu gosokkan pada kulit yang sakit itu.
8 Ulser Mulut Lumatkan daun gelenggang besar dan sapukan pada bahagian yang luka itu
9 Sembelit Daun / pucuk gelenggang besar atau gelenggang kecil jadikan ulam atau sayur
Minum perahan jus Sakat Ribu- Ribu
10 Sakit Gigi
Barah Gusi Panaskan daun Lidah Jin ambil jusnya sapu pada gigi dan gusi
Hancurkan bunga Subang Nenek sapukan atau kunyah bunga
11 Sakit Telinga Titikkan jus dari daun mata pelanduk
Panaskan daun Lidah Jin, ambil jusnya dan titikkan kedalam telinga
Rambut Gugur Ramas daun Bunga Raya dalam air sapukan keseluruh kepala
Resdung Keringkan batang Bunga melur jadikan rokok
Ambil batang dan akar Mengkunyit dan hidu asapnya
Bakar akar Senduduk Putih hidu asapnya
Batu Karang Selalu minum air rebusan Misai kucing
Demam Panas Ramas daun resam sampai berbuih sapu seluruh badan
Keputihan
Wanita Rebus daun Senduduk + gula + halia + bonglai - minum
Buasir & Najis
berdarah Rebus seluruh pokok Ara Songsang Merah minum airnya
Demam Campak Ramas daun Bayam Berduri campur dengan air mandi
Peram buah cepat masak Peram buah bersama daun busuk busuk / jepun

KANSER PAYUDARA

Penyakit payudara akan membuatkan hati gemasindah pilu sepilu2nya.

Oleh itu diturunkan petua yang disampaikan oleh Prof Dr Isa Omar dari Damansara Specialist Center untuk panduan para wanita termasuk gadis gadis. Penyakit ini tidak mengenali usia.

Kaum wanita harus selalu waspada akan penyakit ini.
Kebarangkalian wanita diserang penyakit ini ialah 6/10 atau 60%

Pertamanya jangan selalu ikut hati yang risau / stress. Stress melemahkan dayatahan badan.

Kedua selalulah makan buah-buahan – kalau boleh setiap hari seperti pisang, betik dan nanas.

Ketiga kerapkan makan bahan makanan yang mengandungi Vitamin B17. Vitamin B 17 ialah zat yang Anti-kanser. Zat Vitamin B 17 ini tidak boleh dipisahkan dari bahan aslinya. Jadi belum dijadikan pil yang boleh dibeli dikedai.

Bahan bahan aslinya ialah : biji epal, biji apricot ( takda di m’sia ) rebung buluh mentah ( tidak dimasamkan ) biji cempedak , biji nangka dan buah gajus. Keladi tikus ( dari negara cina ) juga mengandungi vitamin B 17 yang tinngi, hancurkan, perah dan ambil jusnya, minum bersama madu lebah asli . ( gemasindah ada benihnya- senang dikembangkan )

Keempat kurangkan minum air masak ( air suam ) sebab kandungan klorin dan asid humik yang ada dalam air paip bila dididih ketahap 100 darjah selsius akan menjadi trikloromethane salah satu kimia penyebab kanser ( karsinogen )

Kalau ada duit eloklah beli Penapis Air Reverse Osmosis. Ianya bukan sahaja menapis semua bakteria yang ada tetapi juga lain lain bahan tercemar seperti buangan petrolium ( minyak hitam kereta ) racun rumpai , ion ion klorin dll.

Penapis RO ialah buah pinggang ketiga diluar badan untuk kesehatan dan kebaikan seisi keluarga.

Kelima, kurangkanlah makan makanan berasid. Imbangkan makanan asidik dengan makanan alkali ( contoh kuning telur = asid, putih telur = alkali ). Kalau ada duit eloklah makan rumpai laut ( spirulina ) sekali sekala.

Keenam, jika payudara anda bengkak ( ada ketulan ) cepat cepatlah jumpa doktor ..jangan sekali-kali berlengah …cuba berubat kampong dan sebagainya. Kalau doktor setelah melakukan biopsy ( bedah ambil sample nak cek ada tak sel kanser ) mengesahkan ada sel kanser…janganlah panik…ingat Allah buatlah masectomy ( buang buah dada ) …tak usah fikir fikir lagi…tak apalah takda satu buah dada asalkan nyawa selamat…suami dan anak anak perlukan cik puan.

Sel kanser merebak dengan cepat …sungguh cepat…kalau tak dibedah…tak lama ..merebak ke peringkat dua dan tiga. Selepas bedah kalau ada 0.5% tertinggal ..ia akan merebak ketahap 100% dalam masa 2-3 bulan…kemudian masuk ke paru paru menyebabkan pneumonia atau paru paru berair..

Ini menyebabkan kematian.

Lagi petua untuk mengelak dari Penyakit Kanser
Dipetik dari blog rileks info.
Petua Mengelakkan Barah

Minumlah air rendaman daun teh (hijau atau hitam, tetapi bukan herba) kerana ia mengandungi antioksidan. Ia boleh mencegah sel kanser daripada berkembang.
Makanlah tomato kerana ia penuh dengan vitamin C, yang boleh membantu mencegah kerosakan sel.
Makan kacang soya, kerana phytoestrogen di dalam kacang soya mungkin menolong melindungi daripada kanser payu dara dan prostat.

Makan sayur brokoli, kobis, dan bunga kobis kerana sayur-sayuran ini mengandungi bahan melawan kanser. Juga mengandungi pelbagai zat yang lain.
Campurkan halia dan bawang di dalam makanan kerana ia juga mengandungi bahan-bahan melawan kanser.
Jangan ketinggalan memakan oren, lemon dan lain-lain bauh sitrus yang mengandungi bahan-bahan meransang sel-sel kebal membunuh kanser. Mengandungi vitamin C yang banyak.
Jangan ketinggalan juga memakan anggur merah kerana ia mengandungi bahan yang menghalang pengeluaran enzim oleh badan yang digunakan oleh sel kanser.
Makan makanan tinggi serat seperti beras yang boleh menolong mengurangkan risiko beberapa jenis kanser.
Dapatkan omega – 3 asid lemak yang terdapat di dalam minyak ikan kerana ia membantu melawan kanser payu dara, prostat dan pankreas.
Juga dapatkan hasil tenusu rendah lemak yang boleh mengurangkan risiko kanser payu dara, bawah usus, prostat, rahim dan pankreas.
Sekali lagi ingatan saya INGAT SEBELUM KENA….BERHATI-HATILAH

Sekian, entri kali ini dan……………

SALAM TAKZIM
OMAR ABDULLAH.

3 ulasan:

  1. Slam...sy ada menjual herba warisan yang luar biasa berkesan mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu amat berkesan...akar kayu warisan...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi...

    sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin
    Orang yang tiada kanser andai hendak amalkan dan mencegah kanser di galakkan mengamalkan sebagai minuman harian..mencegah lebih baik dari merawat...andai yang hidap kanser.saya akan rawat hingga sembuh

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    BalasPadam
  2. Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    BalasPadam
  3. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI :

    KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
    KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
    KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
    KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
    DAN LAIN-LAIN KANSER

    BalasPadam

ulasan adalah sangat dialu-alukan
ulasan adalah atas tanggungjawab anda sendiri